About urban / sobreurbano



Guillotine
Acrylic on canvas
100 x 130 cm, 2018








módulo/modular
Acrylic on canvas
100 x 140 cm, 2017








marble phenomena
Acrylic on canvas
110 x 150 cm, 2017








between yellow and red
Acrylic on canvas
110 x 140 cm, 2018








uneven
Acrylic on canvas
120 x 120 cm, 2018








Aleatory Digital Pattern
Acrylic on canvas
130 x 100 cm, 2018








Main Exit (virtual space) 1
Acrylic on canvas
130 x 160 cm, 2018








Main Exit (virtual space) 8
Acrylic on canvas
180 x 110 cm, 2017








EXIT wall
Acrylic on canvas
180 x 100 cm, 2017







                                               

                                                           







about urban / sobreurbano
(scroll down for english version)


Partindo do princípio que o habitat urbano é um aglomerado orgânico de sobreposição temporal da acção humana, estas não são imagens vazias de sujeito.

A cidade é formada por indivíduos socialmente heterogéneos que mantêm um padrão de convivência. Reúne diversos fluxos e actividades humanas e é um registo de acções colectivas e de actos solitários. Estes restos podem ser lidos como documentos científicos mas também como narrativas, histórias de presença, coexistência e intimidade.

O artificial é mais próprio do homem que a natureza, e estes não têm de ser dois conceitos em conflito. A acção humana está presente no ambiente urbano em extraordinárias manifestações de beleza, tanto em macro escala, no que são as criações arquitectónicas, como em pequenos pormenores, que podem ser acções deliberadas ou subtis marcas de passagem.

A tendência ortogonal da construção humana cria ligações fáceis com o universo das imagens abstractas. Linhas e planos formam padrões que nos são atractivos, estimulantes ou relaxantes. Materiais reflectivos criam espaços virtuais impossíveis ou verosímeis.

Este conjunto de imagens mostra uma perspectiva da realidade que enfatiza o fascínio pelo enigmático do quotidiano. Trata-se de trazer ao desfrute estético momentos visuais artificiais e quase abstractos, promovendo a atenção ao pormenor e o deleite do jogo abstraccionista estético na percepção do urbano.


Joana Lucas




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about urban / sobreurbano



On the assumption that the urban habitat is an organic agglomerate of human actions temporally overlapping, these are not images emptied of subject.

The city is made of socially heterogeneous individuals who maintain a pattern of coexistence. It brings together diverse human flows and activities and is a record of collective actions and solitary acts. These tracks can be read as scientific documents but also as narratives, stories of presence, coexistence and intimacy.

The artificial is more proper to man than nature, and these do not have to be two conflicting concepts. Human action is present in the urban environment in extraordinary manifestations of beauty. Both in macro scale, the architectural creations, and in small details, which may be deliberate actions or subtle marks of passage.

The orthogonal tendency of human construction creates easy connections with the universe of abstract images. Lines and plans form patterns that are attractive, stimulating, or relaxing. Reflective materials create virtual spaces, and these can appear impossible or plausible.

This set of images shows a perspective of reality that emphasizes the fascination with the enigmatic of everyday life. It is about bringing artificial and almost abstract visual moments to the aesthetic enjoyment. Promoting the attention to detail and the delight of the aesthetic abstractionist game in the perception of the urban.

Joana Lucas